Sunday 20 December 2015

REFLEKSI INDIVIDU MINGGU 12 TAMADUN CHINA (3.12.2015)

SITI ZAINAB BINTI ABAS
2015429108
TAMADUN CHINA
Refleksi saya tentang tamadun china ini ialah saya dapat belajar bahawa sebenarnya sebagai seorang islam , untuk menyebarkan sesuatu dakwah kita haruslah berfikir dan bertindak dengan bijak.Hal ini amat memberi  impak kepada saya kerana tindakan bijak khalifah uthman yang menghantar saad bin abi waqqas ke chinalah yang menyebabkan islam tersebar di china. Tindakan ini amat bijak kerana beliau terus menyampaikan dakwah kepada si pemimpin . Jika pemimpin menerima dakwah itu, sudah tentu si pengikut akan mengikut jejak langkah si pemimpin. Bagi saya , tamadun china antara tamadun yang memperlihatkan kepandaian umat islam dalam strategi menyamapaikan dakwah.

NURUL SYAHIRAH ASMAA BINTI MOHD ZAIN
2015664182
Melalui pembelajaran mengenai tamadun China ini, saya dapat belajar bahawa Tamadun China banyak memberi sumbangan kepada seluruh dunia. Ini adalah termasuk sumbangan seperti seni bina, perkembangan dalam pertanian serta budaya. Jika kita lihat di Mlaysia sahaja, banyak bangunan yang dibina dengan unsur aripada China. Contohnya, pagoda iaitu kuil mereka. Pengaruh Cina yang sangat terkenal ialah seni Kungfu. Ini dibuktikan dengan seni prtahankan diri ini amalkan oleh banyak bangsa di seluruh dunia. Yang paling penting ialah saya belajar dengan strategi dan perancangan yang rapi, sesebuah tamadun itu mampu memngembangkan serta memajukan wilayah mereka.

SITI SYAHIRAH BINTI HUSIN
2015663856
Pada minggu ini, saya mendapati tamadun  china banyak memberi sumbangan kepada dunia. Antaranya dari segi bahasa, kepercayaan, sistem organisasi, budaya dan sistem politik, ekonomi dan sosial. Tamadun China mengamalkan pemerintahan beraja yang mana ia menunjukkan Malaysia juga mengamalkan sistem ini. Agama dan kepercayaan masyarakat cina seperti agama Buddha masih diamalkan walaupun sudah bertahun lama ia wujud. Ini jelas menunjukkan bahawa tamadun china amat memberi kesan kepada masyarakat sekarang terutamanya masyarakat cina di Malaysia.


SARAH AMIRAH BINTI ADNAN
2015428556
Melalui pembelajaran pada minggu ini berkenaan Tamadun Cina, terdapat banyak perkara yang dapat saya kaji. Antaranya adalah masyarakat Tamadun Cina percaya bahawa restu para dewa merupakan perkara terpenting dalam hidup mereka. Tanpa restu para dewa, maka kelancaran sesuatu pekara seperti pemerintahan beraja, keamanan kehidupan dan lain-lain tidak dapat dilaksanakan dengan sempurna. Hal ini amatlah bercanggah dengan pegangan agama Islam. Sebagai umat Islam, kita tidak perlu menyembah sesiapa mahupun apa-apa kerana tiada yang lebih berkuasa melainkan Allah SWT. Selagi berpegang kepada sumber utama ajaran Islam iaitu al-Quran dan sunah nabi, menurut suruhan-Nya dan meninggalkan larangan-Nya secara istiqamah, maka kita akan senantiasa berada dalam keberkatan Allah SWT dijamin kebahagiaan dunia dan di akhirat. Selain itu, kita sebagai umat Islam haruslah bersyukur dan menghargai jasa Rasullulah SAW dalam memperjuangkan agama kita hingga ke nafas terakhir baginda. Hasil perjuangan baginda, maka kedudukan wanita dalam masyarakat tidak lagi rendah seperti Zaman Jahiliah dan kini berdiri sama tinggi, duduk sama rendah bersama-sama lelaki. Berbeza dengan Tamadun Cina, kedudukan wanita dianggap rendah dalam masyarakat. Contoh yang dapat kita lihat dengan jelas adalah kdudukan isteri dalam perkahwinan.  The Seven Grounds   atau tujuh dasar dalam ajaran Konfusianisme mengatakan seorang suami berhak menceraikan isterinya berdasarkan sebab berikut seperti perasaan cemburu, banyak cakap, mempunyai penyakit dan sebagainya. Namun, seorang isteri tidak berhak  untuk berbuat demikian walaupun suaminya membuat kesalahan. Seorang isteri akan menurut segala peraturan di rumah suaminya sama ada dia suka atau tidak.

NUR HAZIQAH ‘IFFAH BINTI RUSLI(2015666714)
1.Apa yang saya pelajari ialah tamadun china adalah tamadun yang maju dan telah membina peradaban awal manusia yang menunjukkan keunggulan dan kekayaan ketamadunan dari pelbagai aspek termasuklah politik,ekonomi,kepercayaan dan sosial yang unik.
2.Selain itu, saya dapat mengetahui bahawa selain daripada menjadi laluan pedagan asing yang datang untuk berdagang , Laluan Sutera(silk road) juga tempatnya laluan agama islam tersebar. Oleh kerana itu, terdapat penganut islam yang menetap di China sehingga sekarang.
3.Saya juga dapat mempelajari tentang pelbagai pemikiran falsafah China yang pelbagai seperti Konfusianisme,maoisme,daoisme dan legalisme. Falsafah-falsafah tersebut mempunyai kepercayaan dan amaln yang berlainan yang dipercayai oleh masyarakat China.

4.Tamadun China mempunyai pelbagai kesenian yang amat menarik dan unik,seperti kaligrafi,seni lukis,seni bina dan seni ukir,seni opera serta kung fu. Kesenian China dari segi pembinaan juga dapat dilihat di Malaysia yang terletak di Kota Bharu,Kelantan, masjid yang dibina berdasarkan ciri-ciri kesenian China.
5.Tamadun China tidak meletakkan wanita sebagai kedudukan yang perlu dijaga dan dibelai. Dalam masyarakat China, perempuan hanya dianggap sebagai untuk melahirkan anak lelaki. Mengikut pendapat saya, masyarakat China ini menyerupai masyarakat jahiliyah di  tanah arab yang menidakkan status wanita sebagai kedudukan yang perlu dihormati dan anak perempuan membawa kerugian kepada mereka.



No comments:

Post a Comment