Saturday 19 December 2015

PLAN AND ACTION KEPADA MASALAH UMAT ISLAM SEKARANG

Kita hendaklah mengambil iktibar dan sejarah tamadun-tamadun terdahulu bagi memastikan kesilapan tidak berulang sekali lagi. Justeru, kita hendaklah merancang dengan teliti terlebih dahulu sebelum bertindak atau dikenali sebagai plan and action bagi menjamin keterbilangan tamadun. Pertama, ,masyarakat kini terdedah kepada permasalahan dalam urusan jual beli di mana unsur penipuan dilakukan oleh pembeli di mana ia menyusahkan para pengguna. Oleh itu, pihak kerajaan harus merancang untuk menguatkuasakan undang-undang yang lebih berat terhadap para peniaga yang mengambil kesempatan ini agar mereka tidak melakukannya lagi. Aktiviti ini lebih menular menerusi pembelian dalam talian (online shopping). Sebagai contoh, salah satu usaha kerajaan adalah semua perniagaan dan perkhidmatan dalam talian perlu mematuhi peraturan Perlindungan Pengguna (Urus Niaga Perdagangan Elektronik) 2012. Antara perkara yang perlu dipatuhi web perniagaan di bawah Peraturan-Peraturan Perlindungan Pengguna 2012 ialah nama perniagaan, nama syarikat dan nama orang yang menjalankan perniagaan; nombor pendaftaran perniagaan atau syarikat; alamat e-mail dan premis dan nombor telefon; dan butiran mengenai ciri utama barang atau perkhidmatan. bagi menjamin kepentingan kepenggunaan. Kegagalan mematuhi peraturan mengikut Akta Perlindungan Pengguna 1999, individu boleh dikenakan denda tidak melebihi RM50,000 atau dipenjarakan selama tempoh tidak melebihi tiga tahun atau kedua-dua sekali. Denagn ini, sektor ekonomi negara bakal terjaga.
Kedua, dari segi sosial,menerusi penggunaan teknologi yang semakin popular pada zaman globalisasi ini, adanya seetengah pihak yang cuba memporak-perandakan negara dengan menyebarkan malumat-maklumat palsu mengenai kerajaan ataupun perkara yang berkaitan dengannya. Justeru, kita hendaklah membendung perkara ini sebelum terlambat. Sebagai contoh, pada tahun 2013, kita telah dikejutkan dengan maklumat palsu mengenai pembubaran Parlimen yang tersebar di beberapa laman sosial. Justeru, Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) boleh mengambil tindakan serius menerusi  seksyen 233 (1) Akta Komunikasi dan Multimedia 1998, seseorang yang menggunakan internet atau telefon untuk menyebar maklumat atau berita palsu boleh dikenakan tindakan undang-undang. Jika didapati bersalah mereka boleh didenda RM50,000 atau dipenjarakan selama tempoh tidak melebihi satu tahun atau kedua-duanya sekali.

Akhir sekali, bagi memperkayakan ilmu agama dalam jatidiri individu Muslim di negara ini, selari dengan pembangunan negara, kita hendaklah menggiatkan lagi usaha dakwah termasuklah dalam talian. Selain dari buku-buku agama, ceramah mahupun seminar keagamaan, blog-blog yang berkisar mengenai keagamaan turut mempunyai impaknya terhadap diri masyarakat lebih-leboh lagi golongan muda. Pada hari ini, kita dapat lihat penceramah-pencerah muda seperti Ustaz Adnin Roslan dengan prdouksi yang berjudul ‘Tarbiah Sentap’ dan Mujahid Aiman Banna dengan produksinya ‘Henshin:Dari Jahiiah ke Jannah’ telah membuka hati golongan pemuda pemudi dalam menalami ilmu agama dengan cara yang lebih interaktif.   

No comments:

Post a Comment